Tulorekisteri tulee voimaan 1.1.2019 alkaen. Tulorekisterin tarkoitus on yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia.
Tällä hetkellä ilmoitukset palkoista täytyy antaa useammalle taholle (esim. verottaja, vakuutusyhtiö, eläkevakuutusyhtiö ja työttömyysvakuutusrahasto).
Jatkossa tiedot ilmoitettaisiin vain yhden kerran tulorekisteriin, josta esim. em. mainitut käyttäjät hakevat tarvitsemansa tiedot.
Jos myös täydentävät tiedot annetaan tulorekisteriin, rekisteri korvaa palkkatodistuksia ja muita selvityksiä, kuten palkkatiedot etuuksia varten.

Tiedot on mahdollista lähettää teknisen rajapinnan kautta tai esimerkiksi verohallinnon Palkka.fi -sovelluksen kautta.
Tilitoimistomme taloushallinnon ohjelmistot huolehtivat ohjelmistoihin liittyvistä päivtyksistä ja tukevat täten rajapintaa tulorekisteriin sähköisen yhteyden avulla.

Jatkossa palkat, työkorvaukset, palkkiot, luontoisedut, verovapaat korvaukset ym. ilmoitettaisiin jokaisen maksutapahtuman jälkeen tulorekisteriin.
Tiedot on ilmoitettava viiden (5) kalenteripäivän sisällä maksupäivästä.

Tulorekisterin ilmoituksia varten tarvitsemme uudet valtuudet asiakkailta.
Tulemme syksyllä 2018 lähettämään asiakkaillemme valtuutuspyynnön tulorekisterin käyttöön Suomi.fi palvelun kautta.

Lisää tietoa tulorekisteristä ja valtuutuksesta saat mm. tilitoimistostamme sekä Tulorekisterin -sivuilta.